Από την πρώτη στιγμή που οδήγησα ηλεκτρικό αυτοκίνητο εδώ και μια δεκαετία περίπου -ένα BMW i3- και παρότι ανδρώθηκα μέσα από σχέση πάθους με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλαξοπίστησα χωρίς κανένα περιθώριο αμφισβήτησης.
Μοιραία λοιπόν η μέγιστη βαθμολογία μου δόθηκε στο αμιγώς ηλεκτρικό και -κατά την άποψή μου- αυτοκίνητο έκπληξη της περασμένης χρονιάς, το MG4. Καθώς το οδήγησα για περισσότερα από 1.800 χιλιόμετρα, μπορώ να θεωρήσω ως αποκρυσταλλωμένη την άποψή μου. Επίσης, με εγγύηση 7 ετών, μια μεγάλη εισαγωγική εταιρεία να το υποστηρίζει, τιμή έκπληξη και πέντε τροφαντά αστέρια στην αξιολόγηση του ΕuroNCAP, δεν μένει κάτι περισσότερο να ζητήσει κανείς.
Δίχως περιστροφές, το καλύτερο αυτοκίνητο της «παρέας των 11» μόνο υπό το πρίσμα της απόδοσης είναι αδιαμφισβήτητα το Honda Civic. Είναι όμως ακριβό και δυσθεώρητο στην ελληνική αγορά, οπότε μια μάλλον niche επιλογή -και 2η καλύτερη δική μου. Ο νικητής Hyundai Kona καθώς και τα Renault Austral και Peugeot 408 είναι εξαιρετικές προτάσεις, αλλά το πρώτο λόγω ελλείψεων που βγήκαν στο φως του EuroNCAP στον τομέα της ασφάλειας και τα υπόλοιπα λόγω κόστους, έχασαν την πρωτοκαθεδρία στις προτιμήσεις μου.
Η ψήφος είναι συγκριτική και τα αυτοκίνητα τόσο διαφορετικά, που η βαθμολογία δεν αντικατοπτρίζει την αξία τους. Αν, για παράδειγμα, επέλεγα αυτοκίνητο πόλης το Dacia Spring, παρά το ισχνό 6 της βαθμολογίας μου, θα ήταν η πρώτη μου επιλογή. Ή, αν είχα προτεραιότητα την άνεση, τους χώρους και την ευκολία οδήγησης, δεν θα έβγαζα εκτός των επιλογών μου το Citroen C4X που «προίκισα» με τη χαμηλότερη βαθμολογία.
Κλείνω με μια αναφορά που ίσως θεωρείται κλισέ αλλά αντικατοπτρίζει απόλυτα την πραγματικότητα: Όλα τα αυτοκίνητα της φετινής 11άδας -αλλά και πολλά από τα συνολικά 21 αυτοκίνητα της αρχικής λίστας των νέων μοντέλων του 2023 από τα οποία ψηφίστηκαν τα επικρατέστερα- είναι από πολύ καλά έως εντυπωσιακά. Η αυστηρή ευρωπαϊκή νομοθεσία στους τομείς της ασφάλειας και της αποδοτικότητας έχει επιφέρει ένα τέτοιο επίπεδο βάσης, που πλέον δεν είναι δυνατόν να κατασκευαστεί ένα αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής που κυκλοφορεί νόμιμα στην Ε.Ε. και προσφέρει δυσάρεστη οδηγική εμπειρία. Ευτυχώς.