2016
28
Νοέ

Λίγο πριν το Αυτοκίνητο του 2017

logo-20171

Με αφορμή το ξεκίνημα της δεύτερη δεκαετίας λειτουργίας του θεσμού μας κι επειδή έχουν γίνει πολλές ανακατατάξεις στον κλάδο του αυτοκινήτου, όπως και σ’ αυτόν της αυτοκινητικής ενημέρωσης, θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε ορισμένα στοιχεία που ίσως σε πολλούς ακόμα διαφεύγουν.

Στοιχεία αυτονόητα για εμάς, αλλά όχι για όλους, αν κρίνουμε από ερωτήματα και απορίες που μερικές φορές εκφράζονται από την πλευρά στελεχών της αγοράς, αλλά και από κάποια κακεντρεχή και κακόπιστα σχόλια που διαπιστώσαμε ότι σας μεταδίδονται προφορικά ή δημοσιεύονται σε κοινωνικά δίκτυα, Newsletters κλπ.

Ο θεσμός «Αυτοκίνητο της χρονιάς για την Ελλάδα», δημιουργήθηκε το 2006 από επαγγελματίες δημοσιογράφους του χώρου για την απονομή ενός βραβείου στο αυτοκίνητο που κατά την γνώμη τους ξεχωρίζει από τα νέα μοντέλα που αρχίζουν να πωλούνται στην Ελλάδα κάθε χρόνο και προάγει την ιδέα της αυτοκίνησης, όπως αυτή είναι αντιληπτή στη χώρα μας. Μια επιλογή δηλαδή που, όπως και στους αντίστοιχους θεσμούς των άλλων χωρών, δεν γίνεται μόνο με τα απόλυτα κριτήρια της τεχνολογίας, της ασφάλειας, της πρακτικότητας και της ποιότητας που ισχύουν για όλους τους οδηγούς, ανεξαρτήτως χώρας, αλλά και με πρόσθετα εξειδικευμένα τοπικά κριτήρια, που καθορίζονται από τις ειδικές ανάγκες και συνθήκες της χώρας μας. Και δεν γίνεται με βάση τη δημοφιλία των μοντέλων, τα μερίδια των εκάστοτε εταιρειών στην ελληνική αγορά και γενικότερα τις προτιμήσεις του κοινού, αλλά με βάση την άποψη των δημοσιογράφων μελών του θεσμού. Αυτοί ως επαγγελματίες οδηγούν τα αυτοκίνητα, συζητούν με τα στελέχη των κατασκευαστών και της αγοράς, ενημερώνονται για τις εξελίξεις της τεχνολογίας και για τις απαιτήσεις της κοινωνίας στο τομέα των μεταφορών και τελικά αξιολογούν βάσει αυτών τα αυτοκίνητα.

Στον θεσμό, που δεν είναι συνδικαλιστικό σωματείο, άρα δεν εκπροσωπεί προφανώς το σύνολο των δημοσιογράφων αυτοκινήτου της Ελλάδας, συμμετέχουν -ως άτομα και όχι ως εκπρόσωποι μέσων- επαγγελματίες δημοσιογράφοι που ασχολούνται με την αυτοκινητική ενημέρωση στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη, για τους οποίους απαραίτητο κριτήριο είναι η πολυετής επαγγελματική εμπειρία στη δημοσιογραφία με κύριο αντικείμενο τις δοκιμές και παρουσιάσεις νέων μοντέλων. Παρ’ όλα αυτά ο θεσμός δεν είναι ένα ερμητικά κλειστό «κλαμπ» και απόδειξη γι’ αυτό είναι το γεγονός ότι στα 10 χρόνια της ύπαρξής του έχει ήδη κάνει τρεις διευρύνσεις με νέα μέλη, συναδέλφους που εξέφρασαν την επιθυμία να συμμετάσχουν, αλλά και έκαναν τις σχετικές ενέργειες (κάτι που δεν συμβαίνει με όλους). Απλώς είναι αδύνατον ο θεσμός να συμπεριλάβει δεκάδες μέλη, γιατί τότε θα ήταν αδύνατο να εκπληρωθεί μία βασική προϋπόθεση για τη λειτουργία του, που είναι οι συμμετέχοντες να έχουν οδηγήσει πριν την ψηφοφορία στους ελληνικούς δρόμους τα αυτοκίνητα που καλούνται να αξιολογήσουν. Δεν κρίνουμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά αυτοκινήτων, αλλά την εφαρμογή τους στην πράξη και μάλιστα στις ελληνικές συνθήκες. Κι αυτό καλό θα ήταν να το λαμβάνουν υπ’ όψη όσοι αναρωτιούνται για την απουσία κάποιων αυτοκινήτων από τον κατάλογο των υποψηφίων μιας χρονιάς ή από τη δεκάδα της τελικής φάσης.

Ο θεσμός απονέμει ένα (1) βραβείο, αυτό του «Αυτοκινήτου της Χρονιάς» και ο τρόπος απονομής των βαθμών από τα μέλη του είναι επιλεγμένος με τρόπο που να ευνοεί αυτοκίνητα που κατατάσσονται ψηλά στην προτίμησή τους. Έτσι ώστε να είναι δύσκολο ως αδύνατο να βραβευθεί ένα αυτοκίνητο που βαθμολογείται απ’ όλους «κάπου στη μέση». H διαδικασία προβλέπει μυστική ψηφοφορία, με ψηφοδέλτια στα οποία αναγράφονται τα ονόματα των αυτοκινήτων της τελικής φάσης. Ο κάθε ψηφοφόρος επιλέγει τα 6 πρώτα, κατά την κρίση του, θέτοντας, κατά σειρά αξιολόγησης, τον αριθμό από το 1 ως το 6. Η βαθμολογία που αντιστοιχεί σε αυτή την αξιολόγηση είναι 8, 6, 4, 3, 2, 1 βαθμοί αντιστοίχως. Τον τίτλο κερδίζει το αυτοκίνητο που θα συγκεντρώσει τους περισσότερους βαθμούς. Δεν υπάρχει κατάταξη των αυτοκινήτων της τελικής δεκάδας με βάση τους βαθμούς που συγκέντρωσαν, αλλά υπάρχει ο νικητής της χρονιάς και όλοι οι υπόλοιποι (δεν υπάρχει δηλαδή 2ος, 3ος, κλπ.) Όσοι επιμένουν στην αναφορά και στο σχολιασμό «κατατάξεων», απλά βρίσκονται εντελώς έξω από το γράμμα και το πνεύμα της διαδικασίας, μερικές φορές για λόγους σκοπιμότητας.

Θα επισημάνουμε τέλος ότι, πέρα από το γεγονός ότι λόγω του τρόπου ψηφοφορίας κανένα μέλος δεν γνωρίζει τί ψήφισαν οι υπόλοιποι, ο πλουραλισμός των επιλογών και η προσπάθεια για όσο το δυνατόν πιο αδιάβλητη διαδικασία αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι σε 10 χρόνια έχουν βραβευθεί αυτοκίνητα από 9 διαφορετικές μάρκες. Το να υπάρχουν διαφορετικές γνώμες έξω από το θεσμό είναι φυσιολογικό και κατανοητό. Άλλωστε διαφορετικές γνώμες υπάρχουν και μεταξύ των μελών του, όπως σε κάθε αντίστοιχο θεσμό, γι’ αυτό και γίνεται ψηφοφορία για τον νικητή και όχι απονομή με ομόφωνη απόφαση των μελών. Προβλέψεις μπορεί να γίνονται πολλές, φυσιολογικό είναι κάποιες να είναι πετυχημένες, όπως συμβαίνει ακόμα και σε πολύ πιο πολύπλοκες εκλογικές διαδικασίες ανά τη υφήλιο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι διαβλητή η διαδικασία. Όσοι αναρωτιούνται, λοιπόν, για το αποτέλεσμα, δεν χρειάζεται να προστρέχουν σε… καφετζούδες, αλλά αρκεί να περιμένουν κάθε χρόνο μέχρι τη μέρα της ψηφοφορίας.

Μετά από αυτή την αναλυτική τοποθέτησή μας, ελπίζουμε να διευκρινίσαμε τις όποιες απορίες δημιουργούνται κατά καιρούς.

Ο πρόεδρος
Πάνος Φιλιππακόπουλος

Ο γενικός γραμματέας
Τριαντάφυλλος Τσουλφάς